Be your own boss

– bliv webshop iværksætter allerede i år og tjen penge

Be your own boss.

Be your own boss.

Er du ung i Aarhus kan du deltage i Aarhus Ungdomsskolens og Læringsfabrikkens iværksætterkursus.

Tænk at kunne bestemme selv, arbejdet hårdt og tjene sine egne penge? Det er sådan iværksættere har det, og de er vilde med det.

Bliv en sej iværksætter allerede i år. Søg om optagelse på iværksætterkursus. Her vil du lære at blive iværksætter og åbne en virkelig webshop, som sælger dine varer.

Tid og Sted

  • Start: Torsdag den 8. september kl. 16.- 19.00 – 18 undervisningsdage i alt
  • Tilmeld dig senest 30. august på XXX
  • Sted: Læringsfabrikken i Bispehaven
læringsfabrikken

Læringsfabrikkens logo

OBS: Kun 12 iværksættere kan deltage så tilmeld i dag for at være sikker på en plads

Indhold i Be Your Own Boss

De 18 undervisningsgange er fordelt på denne måde:

1. gang – 8/9

  • 1-15 min) Præsentation af hele forløbet.
  • 2 – 30 min) Besøg af ung iværksætter Thorbjørn Hornbaek fra Knivblokken.dk
  • 3) Hvem er I, hvorfor har i tilmeldt jer kurset og hvad er det mest spændende i jeres liv i øjeblikket?
  • 4 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 1 Drømmen. Højtlæsning
  • 5 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op? (skriver op på poster som gemmes.)
  • 6) Har I nogle ideer allerede nu som udvikles og sælges på en webshop?

2. gang – 15/9

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 2 Problem og løsning
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op? (skriver op på poster som gemmes.)
  • 3 – 10) Be your own boss in two days – Producer noget nemt ex pandekager og sælg dem på marked. Hvad kan vi lave og hvor skal det sælges? Hvor meget kan vi tjene?

3. gang 22/9

  • Vi producerer og planlægger salg til Be your own boss in two days

4/5. gang fredag eller lørdag den 23./24./9

  • Ud og sælge de producerede varer på marked eller ved Kvickly eller Ingerslev marked

6. gang – 22/9

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 3 Onde Olav
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – 60 min) Besøg en butik på Ryhavevej Hver gruppe besøger en butik – må ikke besøge de samme
  • 4) Hvad var jeres indtryk at butikken I besøgte? Nævn de to værste og to bedste ting ved butikken. Hvad ville I lave om, hvis det var jeres butik

7. gang – 29/9

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 4 Den handelsrejsende
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – 30 min) Besøg af online iværksætter: XX
  • 4 – 45 min) Hvad vil I sælge i jeres webshop? Det I har besluttet jer til vil blive hjulpet på vej med de 6 tænkehatte. De I har valgt vil vi i fællesskab hjælpe med at gøre endnu bedre så I kan tjene endnu flere penge.

8. gang – 6/10

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 5 Lånet
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 Mobil Pit) – 20 mi n video der fortælle om tre kammerater der får produceret en mobilopladerholder og får producerer 51.000 stk. som de nu skal have solgt.
  • 4 ) Spørgsmål til udsendelsen om Mobil pit – fælles eller i grupper
  • 5) Hvilke udfordringer har I ved at beslutte jer til et produkt at sælge?

9. gang – 13/10

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 6 Byens katastrofe
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – 90 min) Oprette en webshop i Dandomain. Underviser Thorbjørn Hornbaek fra Knivblokken.dk

10. gang – 20/10

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 7 Bjørnen
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – 90 min) Oprette en webshop i Dandomain – Fokus på Online markedsføring. Underviser Thorbjørn Hornbaek fra Knivblokken.dk

11. gang – 27/10

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 7 Bjørnen
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – 90 min) Oprette en webshop i Dandomain. Underviser Thorbjørn Hornbaek fra Knivblokken.dk

12. gang – 3/11

  • 1) Virksomheds- og studiebesøg på Navitas eller VIA University og tale med iværksætter Maruf fra Ummerland.com (ikke kontaktet endnu)
  • 2) Tale med nydansk studerende på Maskinmesterskolen/Ingeniøruddannelsen eller på VIA

13. gang – 10/11

  • 1 – 30 ) Hvad tænkte I om besøget på Navitas?
  • 2 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 8 Kvinden med det røde hår
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – ) Status på jeres produkt. Beslutte produkt og teste det. Hvordan kan man teste produktet på markedet? Gå ud og spørg kunder.

14. gang – 17/11

  • 1) Besøge www.skatepro.dk i Hinnerup (eller anden webshop)

15. gang – 24/11

  • 1 – 15 min) Hvad lærte vi om produkter, kunder og markedsføring hos Skatepro?
  • 2 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 9 Tilbage til livet
  • 3 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 4 – 45) Kalkulation og prissætning af dit produkt: Hvad koster det at købe og hvor meget kan du sælge det for?
  • 5 – 45 min) Kalkulation og prissætning af jeres produkt
  • 16. gang – 1/121) Registrere jeres virksomheder. Møde på Advokat Jens Asbjørn Knudsens kontor på Navitas som opretter iværksætterselskaber.

17. gang – 8/12

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 10 En ny kærlighed
  • Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 11 Ulrika griber Chancen
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3 – 90 min) Logo og design – hvorfor og hvordan. I skal lave logo og visitkort til jeres webshop. Underviser xxx fra Printish.dk, Trykkeri i Brabrand ejet af Memet Ahmed (tidligere lærer- ikke kontaktet endnu)

18. gang – 15/12 – 2016

  • 1 – 15 min) Den store ide – Et iværksættereventyr, Kap 13 xxx
  • 2 – 10 min) Hvad hørte I af ting som havde noget med business at gøre, da jeg læste op?
  • 3) Præsentation af jeres virksomhed. Der kommer kendt person xxx og yyy og de har 1000 kr. til den virksomhed de mener, er mest klar til markedet. I skal forberede jer til mødet med dem. Der skal lave en elevatortale og en visuel præsentation

 

Fagbeskrivelse for ungdomsskoleforløbet Be Your Own Boss

Kontekst
Det entreprenørielle uddannelsesforløb Be Your Own Boss er et forløb der strækker sig over 18 gange og foregår i regi af ungdomsskolen i Aarhus Kommune – Ung i Aarhus.

De unge vil på forløbet få praktiske færdigheder i idegenerering, udvikling af produkter eller services og markedsføring af sine udviklede produkter. De unge skal udvikle og oprette en webshop og starte med at sælge varer fra webshoppen. Undervisning sker i tæt samarbejde med det lokale erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner.

Formål
1. Eleverne skal i faget Be Your Own Boss udvikle kompetencer inden for idéprocesser, produkt- og konceptudvikling samt salg og markedsføring med henblik på at give eleverne indsigt i opstart og drift af virksomhed.

2. Eleverne skal gennem praksisnære undervisningsforløb opnå rundlæggende teoretisk viden om iværksætteri. De skal indgå i sammenhængende undervisningsforløb, hvor de gennemfører processen fra idé til konkret handling.

3. Eleverne skal i forløbet Be Your Own Boss opnå forståelse for egne muligheder for at agere som iværksætter i sociale, økonomiske og kulturelle sammenhænge og kunne se dette som en reel karrieremulighed.

4. Forløbet skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede til at vælge ungdomsuddannelse

Kompetencemål
Når forløbet er gennemført vi de unge kunne arbejde med:

1. Idéprocesser Eleven kan udvikle værdiskabende nye og eksisterende idéer
2. Produkt- og konceptudvikling – Eleven kan gennemføre værdiskabende processer
3. Salg og markedsføring – Eleven kan udvikle en markedsføringsstrategi
4. Uddannelsesafklaring – Eleven kan forholde sig til egne uddannelses- og erhvervsmuligheder og ønsker inden for fagområdet

1) Ideprocesser – Færdigheds- og vidensmål

• Eleven kan gennemføre idéudviklingsforløb
• Eleven har viden om simple idégenereringsteknikker
• Eleven kan analysere egne og andres idéer
• Eleven har viden om simple forretningsmodeller
• Eleven kan identificere idéer og muligheder i omverdenen
• Eleven har viden om metoder til at identificere idéer og muligheder

2) Produkt- og kompetenceudvikling – Færdigheds- og vidensmål

• Eleven kan strukturere en arbejdsproces
• Eleven har viden om simple planlægningsværktøjer
• Eleven kan udvikle modeller og prototyper
• Eleven har viden om produktudvikling i forhold til målgrupper
• Eleven kan anvende netværk
• Eleven har viden om etablering og anvendelse af netværk
• Eleven kan vurdere idéer og projekter udfra et økonomisk perspektiv
• Eleven har viden om simple budgetter og regnskaber

3) Salgs og markedsføring – – Færdigheds- og vidensmål

• Eleven kan målrette salg i forhold til kunder og brugeres behov
• Eleven har viden om kundetyper og salgsteknikker
• Eleven kan kommunikere målrettet i forhold til en målgruppe
• Eleven har viden om kommunikation og modtagerforhold
• Eleven kan udvikle egne undersøgelser Eleven har viden om simple undersøgelsesmetoder
• Eleven kan udvikle en markedsføringskampagne
• Eleven har viden om forskellige markedsføringsmetoder og deres virkemidler

4) Uddannelsesafklaring – Færdigheds- og vidensmål

• Eleven kan vurdere egne uddannelses- og erhvervsmuligheder og ønsker inden for fagområdet
• Eleven har viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder inden for fagområdet

Ovenstående bygger i høj grad på Undervisningsministeriets fagbeskrivelse for faget Iværksætteri på 10 klassetrin

Udarbejdet af Mogens Thomsen, Thomsen Business Information for Læringsfabrikken ved Hanne Staalnacke, Aarhus Kommune
August 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *